Ajokunnossa viimeistään perjantaina
Saarensalmen yli ei ole jäätien sulamisen jälkeen autoilla päässyt. Viimeistään perjantaina liikenne saadaan jälleen käyntiin, kun Keuruun Pioneeripataljoonan I komppanian varusmiesten tekemä väliaikainen ponttoonisilta valmistuu. Pioneerit ovat rakentaneet yli 68 metriä pitkää siltaa kohta viikon päivät.
Siltatyöt aloitettiin viime torstaina, jolloin 34 varusmiehen ja viiden henkilökuntaan kuuluvan miehen osasto tuli Keuruulta Saarensalmelle. Ensimmäisenä työnä oli 2,5 tonnia painavien ponttoonien nostaminen nosturilla veteen ja 14 ponttoonin yhdistäminen sillan uivaksi perustaksi. Siltatyötä johtava kapteeni Martti Makkonen kertoi Bailey- Uniflote -tyyppisen teräksisen varasillan ominaisuuksista ja totesi, että Saarensalmen sillan kantavuudeksi tulee 27 tonnia. Periaatteessa samasta siltamateriaalista voitaisiin rakentaa tarpeen vaatiessa vaikka rautatiesilta. Pituudellakaan ei ole määrää. Pisin silta, jonka pioneerit ovat tehneet, on Jännevirralle rakennettu 220 metriä pitkä luomus.
Sillan ponttooniosa on uudempaa kotimaista tuotantoa, mutta tukirakenteiksi tarkoitettu Bailey-osa on peräisin toisen maailmansodan ajalta. Se on englantilaisen insinöörin kehitelmä, jonka käyttökelpoisuutta vuodet eivät ole vähentäneet.
Tiukka tahti
Jokainen muistaa varusmiesajoiltaan, ettei päivän pituutta määritellä armeijan leivissä kellon avulla. Saarensalmella työssä olevat pioneeritkin tekevät työtä tiukkaan tahtiin. Taukoja pidetään vaiheittain. Emme me voi katsoa kellosta, ja päättää, että teemme 10-tuntisia tai 12 -tuntisia päiviä. Kun työ on saatu sopivaan vaiheeseen, pidetään tauko, ja kun tarve vaatii, jatketaan pitempään, kapteeni Makkonen sanoo. Kyllä työpäivästä tulee helposti kymmentuntisia, joskus pitempiäkin. Ja tiedän, että todella pitkiäkin päiviä on tehty... Työtahtia ei aiota kuitenkaan kiristää niin, että varusmiesten turvallisuudesta tingittäisiin, Makkonen vakuuttaa.
Koulutusta ja apua
Siltatyö on varusmiehille ja kantahenkilökuntaankin kuuluville tehokas koulutustilaisuus. Kapteeni Makkosen mukaan vain hän itse ja mukana oleva sotilasmestari ovat olleet rakentamassa vastaavanlaista siltaa aikaisemmin.
Varusmiehille tällainen työ on ainutkertainen tehtävä ja pojille hyvin haluttu. Valitettavasti vain yhtään Kinnulan poikaa ei mukaan mahtunut. Koulutuksellinen puoli on tietenkin tärkeä, mutta sillan tuoma hyöty on Saarenkylän asukkaille ja tien käyttäjille varmasti vielä merkittävämpi asia.
Kevään tulon jälkeen salmen ylitys on onnistunut vain veneellä. Tilanne on vaikeuttanut ihmisten jokapäiväisiä toimia. Haittaa sillan puuttuminen on tuonut myös koululaiskuljetuksiin.
Töitä riittää
Keuruun pioneerien työ on haluttua. Pataljoona tekee vuosittain 10—20 työvoima-apusopimusta pääasiassa yksityisten tiekuntien tai yhdistysten kanssa. Noin 35 prosenttia sopimuksista laaditaan TVL:n, kuntien tai muiden vastaavien laitosten kanssa. Työvoima-aputöistä on siltatöitä noin 60 prosenttia. Viime vuonna pataljoona sopi 12 sillan tekemisestä. Näistä Saarensalmen yli tehtävän kalustosillan kaltaisia oli neljä.
Saarensalmen silta on ajokunnossa viimeistään perjantaina. Makkonen uskoo kuitenkin, että yli päästään jo torstaina, jos työt sujuvat ongelmitta. Varasilta palvelee Saarensalmen asukkaita runsaan vuoden. Varsinaisen sillan rakentaminen aloitetaan lokakuun puolivälissä. Valmiina uusi silta on vuoden päästä juhannuksena. Silloin pioneereja tarvitaan taas. Tällä kertaa tosin purkutyöhön.
Kotiseudun Sanomat toukokuun 23 päivä 1986
’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’’
Muutaman kerran tulin ajaneeksi yli tätä tilapäistä siltaa pitkin. Yksi kerta oli, kun ajoin perheeni kanssa veljeni luokse Seinäjoelle.
'''''''''''''''''''''''''''''''
Lincoln A President for the Ages Online PDF eBook
7 vuotta sitten
1 kommentti:
Mielenkiintoisia kertomuksia :)
Hyvää syksynjatkoa sinne teille.terv.
Lähetä kommentti